Návod na Final Fantasy X: Dovednosti, nabuzení a magie
Dovednosti
Dovednosti jsou rozkazy, které jsou obvykle spojeny s fyzickým zraněním nepřítele. Největší množství naleznete na desce orbů v oddílech Wakky a Aurona. Celkem existuje 22 různých dovedností.
Název |
Spotřeba MP |
Oddíl na desce orbů |
Popis |
Temný útok |
5 |
Wakka |
Na 3 kola způsobí nepříteli temnotu. |
Tichý útok |
5 |
Wakka |
Na 3 kola způsobí nepříteli ticho. |
Uspávací útok |
5 |
Wakka |
Na 3 kola způsobí nepříteli spánek. |
Zdržovací útok |
8 |
Tidus |
Zdrží další tah nepřítele. |
Zombie útok |
10 |
Auron |
Způsobí jednomu nepříteli stav zombie. |
Temný nápor |
10 |
Wakka |
Téměř vždy způsobí nepříteli na 1 kolo temnotu. |
Tichý nápor |
10 |
Wakka |
Téměř vždy způsobí nepříteli na 1 kolo ticho. |
Uspávací nápor |
10 |
Wakka |
Téměř vždy způsobí nepříteli na 1 kolo spánek. |
Zdržovací nápor |
18 |
Tidus |
Velmi výrazně zdrží další tah nepřítele. |
Trojí faul |
24 |
Wakka |
Způsobí nepříteli na 3 kola temnotu, spánek a ticho. |
Extrakt moci |
1 |
Auron |
Umožní, aby po cíli zůstal orb moci. |
Extrakt many |
1 |
Kimahri |
Umožní, aby po cíli zůstal orb many. |
Extrakt rychlosti |
1 |
Tidus |
Umožní, aby po cíli zůstal orb rychlosti. |
Extrakt dovednosti |
1 |
Wakka |
Umožní, aby po cíli zůstal orb dovednosti. |
Zlom síly |
8 |
Auron |
Sníží sílu zasaženého. |
Zlom magie |
8 |
Auron |
Sníží magii zasaženého. |
Zlom zbroje |
12 |
Auron |
Sníží obranu zasaženého. |
Zlom mysli |
12 |
Auron |
Sníží magickou obranu zasaženého. |
Absolutní zlom |
99 |
Auron |
Kumulativní efekt zlomu síly, mysli, magie a zbroje. |
Přepadení |
10 |
Rikku |
Zaútočí a současně okrade cíl o předmět. |
Čapnout gil |
30 |
Rikku |
Zaútočí a současně okrade cíl o peníze. |
Rychlá rána |
36 |
Tidus |
Rychlý úder se sníženým časem zotavení. |
Speciál
Speciální techniky patří ke čtyřem hlavním rozkazům se kterými se ve Final Fantasy X setkáte. Zahrunjí různorodé schopnosti, které nemusejí mít za cíl fyzické poškození cíle. Z velké části slouží k posílení vlastnosti party nebo naopak oslabení nepřátel. Kimahriho speciální technika duchovní vlna mu umožňuje učit se nové dovednosti od nepřátel. Nejvíce speciálních technik spadá do oddílu Rikku, jsou totiž spojeny s povoláním zloděje.
Název |
Spotřeba MP |
Oddíl na desce orbů |
Popis |
Únik |
0 |
Tidus |
Pomůže partě uniknout z boje. |
Krádež |
0 |
Rikku |
Ukradně nepříteli předmět. |
Použít |
0 |
Rikku |
Použije speciální předměty. |
Modlitba |
0 |
Yuna |
Vyléčí celé partě malé množství HP. |
Povzbuzení |
0 |
Tidus |
Zvýší partě sílu a obranu. |
Zamíření |
0 |
Wakka |
Zvýší partě přesnost. |
Soustředění |
0 |
Lulu |
Zvýší partě magii a magickou obranu. |
Reflexy |
0 |
Lulu |
Zvýší partě uhýbání. |
Štěstí |
0 |
Rikku |
Zvýší partě štěstí. |
Smůla |
0 |
Kimahri |
Sníží nepříteli štěstí. |
Duchovní vlna |
0 |
Kimahri |
Absorbuje HP a MP nepřítele. Ronsové se navíc díky této speciální technice učí dovednosti nepřátel. |
Strážce |
0 |
Auron |
Umožní postavě utržit zranění za spojence. |
Hlídač |
0 |
Auron |
Umožní postavě utržit zranění za spojence v obranném postavení. |
Drobné |
0 |
Rikku |
Útok pomocí hozených gilů. |
Hrozba |
12 |
Auron |
Nepřítel ztuhne strachy a nemůže se hýbat. |
Provokace |
4 |
Tidus |
Přiměje nepřítele zaútočit na provokatéra. |
Pověření |
8 |
Auron |
Přenese naplnění stupnice nabuzení na spojence. |
Nápodoba |
28 |
Rikku |
Napodobí předchozí akci spojence. |
Loupež gilů |
20 |
Rikku |
Ukradne nepříteli peníze. |
Rychlé kapsy |
70 |
Rikku |
Použije předmět se zkráceným časem zotavení. |
Dvojí seslání |
0 |
Lulu |
Umožní postavě seslat dvě kouzla černé magie. |
Úplatek |
0 |
Rikku |
Zaplatí nepříteli, aby odešel. |
Bílá magie
Bílá magie je převážně považována za léčivou, podpůrnou a ochrannou. Poskytuje partě pozitivní magické efekty, které jednotlivým členům poskytují výhody v boji. Jediné kouzlo bílé magie, které působí poškození, je Svatá moc. Léčivá kouzla jsou ovšem smrtící pro nemrtvé a běsi trpící stavem zombie - kouzlo Život na ně fuguje jakou kouzlo Smrt. Většina kouzel se na desce orbů nachází v oddílu Yuny.
Název |
Spotřeba MP |
Oddíl na desce orbů |
Popis |
Léčba |
4 |
Yuna |
Vyléčí malé množství HP jednomu cíli. |
Léčba+ |
10 |
Yuna |
Vyléčí střední množství HP jednomu cíli. |
Léčba++ |
20 |
Yuna |
Vyléčí velké množství HP jednomu cíli. |
Scan |
1 |
Kimahri |
Zobrazí podrobné informace o nepříteli. |
Žár-0 |
2 |
Yuna |
Parta získá na jeden útok imunitu vůči ohni. |
Šok-0 |
2 |
Yuna |
Parta získá na jeden útok imunitu vůči elektřině. |
Mráz-0 |
2 |
Yuna |
Parta získá na jeden útok imunitu vůči ledu. |
Voda-0 |
2 |
Yuna |
Parta získá na jeden útok imunitu vůči vodě. |
Esuna |
5 |
Yuna |
Odstraní z cíle negativní změny stavu. |
Život |
18 |
Yuna |
Oživí padlého spojence s 50 % HP. |
Nový život |
60 |
Rikku |
Oživí padlého spojence se 100 % HP. |
Zrychlení |
8 |
Tidus |
Zvýší hbitost člena party. |
Zrychlení+ |
30 |
Tidus |
Zvýší hbitost celé party. |
Zpomalení |
12 |
Tidus |
Sníží hbitost nepřítele. |
Zpomalení+ |
20 |
Tidus |
Sníží hbitost všech nepřátel. |
Bariéra |
10 |
Yuna |
Účinnost magických útoků a léčivé magie na cíl je snížena na polovinu. |
Ochrana |
12 |
Yuna |
Fyzické zranění způsobené cíli je sníženo na polovinu. |
Odraz |
14 |
Yuna |
Odrazí kouzla vržená na cíl zpátky na sesilatele. Pozor, neodrazí úplně všechna kouzla! |
Rozptýlení |
12 |
Yuna |
Odstraní pozitivní magické efekty ze zasaženého. |
Regenerace |
40 |
Yuna |
Následujících 10 kol se cíli regenerují HP. |
Svatá moc |
85 |
Yuna |
Drtivé poškození elementem svaté moci. |
Auto-Život |
97 |
Yuna |
Automaticky oživí padlé s 25 % HP. |
Černá magie
Účel černé magie je zcela zřejmý - způsobit nepřátelům drtivé škody. Odborníkem na tuto disciplínu je Lulu, která umí být velice nebezpečná. Od dovedností se černá magie liší tím, že je zranění, které způsobuje, magické a nikoliv fyzické. Naprostá většina kouzel se na desce orbů nachází v oddílu Lulu, ale jsou tu tři výjimky. Nicméně s trochou plánování a dostatkem správných orbů lze získat všechna. Jediné kouzlo černé magie, které nevyžaduje MP, je Osmóza.
Název |
Spotřeba MP |
Oddíl na desce orbů |
Popis |
Oheň |
4 |
Lulu |
Malé ohnivé zranění. |
Blizard |
4 |
Lulu |
Malé ledové zranění. |
Blesk |
4 |
Lulu |
Malé elektrické zranění. |
Voda |
4 |
Lulu |
Malé vodní zranění. |
Oheň+ |
8 |
Lulu |
Střední ohnivé zranění. |
Blizard+ |
8 |
Lulu |
Střední ledové zranění. |
Blesk+ |
8 |
Lulu |
Střední elektrické zranění. |
Voda+ |
8 |
Lulu |
Střední vodní zranění. |
Oheň++ |
16 |
Lulu |
Velké ohnivé zranění. |
Blizard++ |
16 |
Lulu |
Velké ledové zranění. |
Blesk++ |
16 |
Lulu |
Velké elektrické zranění. |
Voda++ |
16 |
Lulu |
Velké vodní zranění. |
Bio |
10 |
Lulu |
Způsobí nepříteli otravu. |
Demi |
32 |
Lulu |
Sníží HP cíle o 1/4. |
Smrt |
20 |
Lulu |
Okamžitě zabije cíl. |
Vysání |
12 |
Wakka |
Ukradne HP cíli a vyléčí sesilatele. |
Osmóza |
0 |
Wakka |
Ukradne MP cíli a obnoví je sesilateli. |
Plamen |
54 |
Lulu |
Extrémní neelementární zranění. |
Ultima |
90 |
Kimahri |
Hromadné extrémní neelementární zranění. |
Módy nabuzení
Módy nabuzení určují, za jakých okolností se postavě plní stupnice nabuzení. Každá postava začíná nejprve jako Stoik, který naplňuje stupnici tak, že utrží zranění od nepřítele, ale svým chováním v bitvě může postupně odemknout další módy. Například Yuna, která často léčí ostatní postavy, získá po nějaké době mód Léčitel, ten je specifický tím, že naplňuje stupnici nabuzení právě léčením spojenců. Módů je však mnohem více, níže jsou všechny uvedeny. Učení je u každého módu jiné, souvisí však s posledním sloupečkem, tedy způsobem, jak se bude později naplňovat stupnice nabuzení. Léčitel musí vyléčit určitý počet přátel, válečník zranit určité množství nepřátel, tanečník vyhnout se určitému počtu útoků, hrdina zabít určitý počet nepřátel s HP nad 10.000 apod.
Jméno |
Tahů nutných k naučení |
Popis |
Tidus
| Yuna
|
Wakka
|
Lulu
|
Kimahri
|
Auron
|
Rikku
|
Stoik
|
Výchozí | Stupnice se plní, když je postava zraněna. |
Válečník
| 150
| 200
| 160
| 300
| 120
| 100
| 140
| Stupnice se plní, když postava zraní nepřítele. |
Léčitel
| 80
| 60
| 110
| 170
| 100
| 200
| 70
| Stupnice se plní, když postava léčí spojence. |
Přítel
| 300
| 240
| 100
| 100
| 100
| 220
| 100
| Stupnice se plní, když je zraněn spojenec. |
Zabiják | 100
| 110
| 90
| 130
| 120
| 80
| 100
| Stupnice se plní, když postava zabije nepřítele.
|
Vítěz | 120
| 150
| 160
| 200
| 120
| 200
| 140
|
Stupnice se plní, když parta vyhraje bitvu a postava je její součástí. |
Taktik
| 75
| 100
| 80
| 75
| 60
| 110
| 90
| Stupnice se plní, když se povede útok se změnou stavu. |
Hrdina | 50
| 50
| 50
| 70
| 45
| 40
| 50
|
Stupnice se plní, když postava zabije cíl s 10.000 HP nebo více. |
Spojenec
| 600
| 500
| 350
| 480
| 300
| 450
| 320
|
Stupnice se plní, když je postava na tahu. |
Nebojsa
| 170
| 90
| 140
| 150
| 200
| 260
| 110
|
Stupnice se plní, když postava bojuje s málo HP. (HP mají žlutou barvu.)
|
Samotář | 60
| 180
| 110
| 45
| 90
| 35
| 170
|
Stupnice se plní, když postava bojuje sama. (Ostatní byli vyhozeni, jsou KO, zkamenělí nebo utekli.)
|
Zbabělec | 600
| 900
| 400
| 980
| 700
| 1000
| 450
| Stupnice se plní, když postava uteče z boje. |
Tanečník
| 250
| 200
| 200
| 300
| 130
| 200
| 200
| Stupnice se plní, když se postava vyhne útoku. |
Věž | 120
| 110
| 120
| 120
| 120
| 120
| 120
|
Stupnice se plní, když postava magicky blokuje útok. (Např. pomocí Žár-0, Voda-0, Šok-0, Mráz-0, Bariéra, Ochrana...)
|
Oběť | 120
| 100
| 110
| 130
| 100
| 160
| 125
| Stupnice se plní, když postavu zasáhne změna stavu. |
Mučedník | 100
| 80
| 100
| 110
| 130
| 120
| 90
| Stupnice se plní, bojuje-li postava se změnou stavu. |
Mstitel | 100
| 80
| 100
| 150
| 100
| 120
| 90
|
Stupnice se plní, když je některý spojenec KO.
|
Techniky nabuzení
Techniky nabuzení jsou obdobou Limit breaků z Final Fantasy VII, jde o hraniční techniky, které dokáží napáchat ohromné škody. V této části naleznete techniky nabuzení některých postav, záměrně nejsou uvedeny techniky Yuny (jen vylepšené vyvolávání), Lulu (hromadné sesílání známých kouzel) a Rikku (mixování různých předmětů), protože jsou dostupné ihned a není o nich moc ke psaní - rozhodně vás nechci připravit o zábavu při hledání nejlepších směsí předmětů. Zaměřme se raději na to, jak získat techniky nabuzení u ostatních....
TIDUS | ŠERM |
Název: |
Jak techniku získat: |
Spirálový útok |
Výchozí technika, kterou znáte již na začátku. |
Sekat & rozsekat |
Tidus se tuto techniku naučí po vykonání 10 nabuzení. (Bez ohledu na úspěšnost.) |
Déšť energie |
Tidus se tuto techniku naučí po vykonání 30 nabuzení. (Bez ohledu na úspěšnost.) |
Blitzbalové eso |
Tidus se tuto techniku naučí po vykonání 80 nabuzení. (Bez ohledu na úspěšnost.) |
WAKKA | VÁLCE ŠTĚSTÍ |
Název: |
Jak techniku získat: |
Válce elementu |
Výchozí technika, kterou znáte již na začátku. |
Válce útoku |
Wakka může tyto válce vyhrát v blitzbalovém turnaji. |
Válce stavu |
Wakka může tyto válce vyhrát v blitzbalové lize, poté, co parta vybojuje 250 bitev. Pokud se jako cena neobjeví, je někdy potřeba použít resetování dat v úvodní blitzbalové nabídce. |
Válce Zubrů |
Wakka může tyto válce vyhrát v blitzbalovém turnaji, poté, co parta vybojuje 450 bitev. Jako cena se objeví až v turnají po získání Válců stavu v lize. |
Důležité! Do vybojovaných bitev se v tomto případě nepočítají souboje, které vybojujete v rámci Arény! |
AURON | BUSHIDO |
Název: |
Jak techniku získat: |
Dračí tesák |
Výchozí technika, kterou znáte již na začátku. |
Sekvence tlačítek:
|
Padající hvězda |
Tuto techniku se Auron naučí po porážce Orbomorfa. |
Sekvence tlačítek:
|
Ostří vyhnanců |
Tuto techniku se Auron naučí, když najde a prohlédne si 3 Jechtovy orby. |
Sekvence tlačítek:
|
Tornádo |
Tuto techniku se Auron naučí, když najde a prohlédne si 10 Jechtových orbů. |
Sekvence tlačítek:
|
Místa, kde se ukrývají Jechtovy a jiné video orby: |
Jechtův orb 01 |
Tento orb získáte v Macalánském lese po zabití Orbomorfa. |
Jechtův orb 02 |
Tento orb naleznete na severu Macalánského lesa, u ukládacího orbu mezi Bevelle a Bouř. pláněmi. |
Jechtův orb 03 |
Tento orb naleznete na lodi Liki, konkrétně na kapitánském můstku. |
Jechtův orb 04 |
Tento orb naleznete ve vesnici Besaid, hned vpravo před chrámem. |
Jechtův orb 05 |
Tento orb naleznete v šatně Besaidských zubrů v Luce. |
Jechtův orb 06 |
Tento orb naleznete v jižní části staré Mi'ihenské silnice. |
Jechtův orb 07 |
Tento orb naleznete na jižní straně Měsíčního toku, na stejné obrazovce, kde je ukládací orb. |
Jechtův orb 08 |
Tento orb naleznete na Bouřkových pláních. Je na pravé straně zhruba v půli cesty do agentury. |
Auronův orb (09) |
Tento orb naleznete na Cestě v Houbových skalách. Je na místě, kde dostal Luzzu ránu. |
Braskův orb (10) |
Tento orb naleznete na hoře Gagazet, stačí jít po malé cestičce vpravo. |
KIMAHRI | RONSŮV HNĚV |
Název: |
Techniku se lze naučit použitím Duchovní vlny na nepřítele: |
Skok |
Výchozí technika, kterou znáte již na začátku. |
Semínkové dělo |
Grat (Gagazet), Ragora (Lesy Kiliky), Pískogora (Bikanel). |
Sebedestrukce |
Bomba (Mi'ihenská silnice), Granát (Gagazet), Puroboros (Omegovy ruiny), Biran Ronso (Gagazet) |
Ohnivý dech |
Dvourožec (Mi'ihenská silnice), Grendel (Gagazet, Zanarkand), Yenke Ronso (Gagazet) |
Kamenný dech |
Bazilišek (Silnice v Djose), Anakondaur (Klidná země), Yenke Ronso (Gagazet) |
Vodní dech |
Chiméra (Macalánské lesy), Moudrá chiméra (Klidná země), Yenke Ronso (Gagazet) |
Úderný kop |
YKT-63 (Bevelle), YKT-11 (Zanarkandský dóm), Biran Ronso (Gagazet) |
Hnusný dech |
Malboro (Klidná země), Velký malboro (Omegovy ruiny, Uvnitř Sina) |
Osud |
Duch (Jeskyně ukradeného snícího), Přízrak (Uvnitř Sina), Biran Ronso (Gagazet) |
Bílý vítr |
Temný rosol (Ruiny Zanarkandu, Gagazet), Yenke Ronso (Gagazet) |
Mocná ochrana |
Behemoth (Ruiny Zanarkandu, Gagazet), Král Behemoth (Uvnitř Sina), Biran Ronso (Gagazet) |
Nova |
Zbraň Omega (Omegovy ruiny), Nemesis (Aréna) |
Zdrojem těchto informací je finalfantasy.wikia.com.
Tato sekce vznikla jako bonus k našemu překladu pro Final Fantasy X. Je zakázáno kopírovat texty a grafiku.